woensdag 7 januari 2015

Een leerrijke week

We hebben deze week al heel wat gedaan rond levend rekenen.
Als eerste hebben we geleerd over het vierkant, de rechthoek en de driehoek. De kinderen kregen elk een A4-blaadje. Ze mochten eens voelen over de 'randen' van het blad, deze randen noemen we 'zijdes'. Daarna viel hen op dat we evenwijdige zijdes hebben en dat de zijdes niet allemaal even lang zijn. Alleen de overstaande zijden zijn even lang.



 Daarna mochten ze het A4-blad plooien zodat ze een vierkant kregen. Bij het vierkant zijn de zijdes wel even lang.
Van het vierkant hebben als laatste nog een driehoek gemaakt. Een driehoek heeft maar 3 zijdes.
We hebben ook geleerd over de kubus, balk en bol.







Gisterennamiddag zijn we begonnen aan nieuwe vrije teksten. We hebben eerst samen wat ideeën opgedaan over wat we juist willen schrijven. Daarna is iedereen aan de slag gegaan. We hebben geschreven, geverfd en sommigen zijn zelfs al begonnen aan het typen. Heel flink gewerkt allemaal!













Vandaag hebben we een boekentas bekeken van verschillende standpunten. Elke leerling zat op zijn/haar plaats en zag dus andere dingen aan de boekentas. Sommigen zagen alleen maar de voorkant. Sommigen zagen de wieltjes niet, anderen zagen dit wel.




Daarna mochten Yves en Irem in de hoek van de klas gaan staan. Yves vertelde wat hij allemaal kon zijn vanuit deze hoek, en Irem controleerde of het juist was. Zo zag hij bijvoorbeeld het bord, de tafeltrein, alle kinderen, de computer, ... .

Daarna was het de beurt aan Larissa en Luca. Larissa vertelde dat ze de beker van rekenkampioen zag, de stoelen, de bakken, ... .

Daarna konden de andere kinderen vertellen dat je niet zomaar altijd hetzelfde kunt zijn. Want Larissa en Luca konden de beker zien, maar Yves en Irem konden dit niet zien.

Toen stonden er op het tafeltje vooraan een kaft, een pennenzak en een boekentas. De kinderen mochten vertellen wat ze zagen. Zo kon Lylas vertellen dat de kaft rechts van de pennenzak stond. Cinar vertelde dat de boekentas links van de pennenzak stond enzoverder.


Als laatste hebben we een doos, een bekertje en een peer naast elkaar gelegd. Langs elke kant van de tafel zagen we het anders.

De voorkant:
  De linkerkant:

 De rechterkant:

De achterkant:

Zo, we hebben weer veel bijgeleerd!!

Vandaag hebben we een nieuwe hoofdletter leren schrijven. We gingen op zoek naar een naam die begint met de H van een kindje of juf dat bij ons op school zit. Na lang nadenken kwamen we tot de conclusie dat er helemaal niemand zit op school wiens naam begint met de H.

Daarom hebben we gekozen voor Zyna, omdat haar achternaam Hoebers is. Dat begint wel met de H.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten