woensdag 16 maart 2016

Veel techniek en levend rekenen

Gisterennamiddag hebben we constructies gebouwd met rietjes wat uit de verrassingsronde van Thijs was gekomen. Hij had het idee om samen met de hele klas een grote constructie te bouwen en dit dan voor te stellen op het forum. 
We hebben er ook voor gezorgd dat we zoveel mogelijk veelhoeken hierin lieten voorkomen: driehoeken, rechthoeken, trapezia en noem maar op. Dan hebben we ook nog eens de eigenschappen herhaald. 











En even tussendoor een vrije tekst van Luca:


Vandaag ook 2 leuke techniekrondes. Noemi heeft ons geleerd hoe we stap voor stap een portemonneetje uit een brik melk kunnen maken. Leuk gedaan!! Volgende week proberen we het eens uit in de klas.








Daarna was het de beurt aan Andreas. Hij heeft ons geleerd om een helikoptertje uit papier te maken. Als je het in de lucht gooit, dwarrelt het mooi naar beneden. Maar hij had nog iets bij om ons te laten zien. Allemaal foto's van dieren met daar onder de naam van het dier geschreven. Maar dan had hij ook een blad bij met dezelfde foto's maar onder elke foto stond de naam van een ander dier. Probeer dit nu maar eens te lezen? Dit is heel erg verwarrend voor je hersenen en dus moeilijk om de dieren te benoemen. Knap gedaan Andreas!



 De leerlingen van het 3de leerjaar hebben ontdekt dat 1 kilogram evenveel weegt dan 1000 gram door een pak pasta van 1000 gram te vergelijken met een pak suiker van 1 kg. Door beiden op de weegschaal te leggen, werd dit ook nog eens bevestigd. Dan mochten ze voorwerpen uit de klas kiezen en eerst schatten hoeveel ze wogen. Sommige kinderen konden wel heel erg goed schatten. Na dit waren ze helemaal klaar om de les in hun contract te maken.















De kinderen van het 4de hebben geleerd over de millimeter. We hebben vanalles gemeten wat we in millimeter zouden moeten uitdrukken zoals onze pink bijvoorbeeld. We ontdekten ook dat 1 meter juist gelijk is aan 1000 millimeter (mm). Leuk!

De dag erna hebben we het over de oppervlakte gehad. We zijn eens naar de gang van de trappen gegaan en hebben eerst geschat hoeveel krantenpapieren, A4-vellen en vloeitjes hier in zouden passen. Daarna hebben we het ook echt gedaan! Er konden 24 kranten, 2 A4-vellen en nog 11 vloeitjes op de vloer aan de trap. Dit hebben we dan ook nog eens in de klas gedaan met het meten van onze banken. Nu weten we goed wat de oppervlakte is!

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten